Opera zaprasza na spotkanie będące kontynuacją Międzynarodowego Dnia Teatru i poprzedzające premierę „Ofelii”.

Reżyser „Ofelii” Krzysztof Cicheński rozmawiać będzie z dyrektorem artystycznym Teatru Polskiego Maciejem Nowakiem 29 marca o godzinie 19:30. – Spotkajmy się w swobodnej atmosferze w Tośka Cantine i wspólnie zastanówmy, ile jest teatru w operze i co z tego wynika. – pisze Piotr Tkacz, rzecznik prasowy Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Maciej Nowak – animator kultury, krytyk teatralny i kulinarny, dziennikarz telewizyjny, publicysta.
Recenzent teatralny m.in. „Sztandaru Młodych” i miesięcznika „Teatr” (1983-1987), redaktor „Pamiętnika Teatralnego” (1988-1989). Twórca i redaktor naczelny „Gońca Teatralnego” (1990-1992), „Ruchu Teatralnego” (1994-2006) oraz wortalu e-teatr.pl (2003-2013). Dyrektor Centrum Edukacji Teatralnej w Gdańsku (1991-2012) oraz Nadbałtyckiego Centrum Kultury (1993-2000). Kierownik działu kultury „Gazety Wyborczej” (1997-2000) oraz dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Wybrzeże (2000-2006), który w tym czasie stał się jedną z najżywiej komentowanych polskich scen. Twórca i dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego (2003-2013).
Od 1995 roku publikuje na łamach „Gazety Wyborczej”, prowadzi rubrykę kulinarną w stołecznym dodatku „Co Jest Grane? ”. W programie Dzień dobry TVN prowadził cotygodniowy cykl „Podróżnik kulinarny” (2007-2013), a w TVP2 program Wszystko o kulturze (2011-2014). Od 2013 juror programu Top Chef w Polsacie. Od 2014, w Polskim Radio RDC, współprowadzi „Homolobby”, a w Programie II Polskiego Radia cykl rozmów o 250-leciu teatru publicznego. Narrator serialu historycznego „250 minut teatru polskiego” dla TVP1. Publikował m.in. w „Krytyce Politycznej”, „Przekroju”, „Rzeczpospolitej”, autor licznych artykułów o historii teatru wydanych w tomach posesyjnych. W 2015 wydawnictwo Czarne opublikowało wywiad-rzekę „Maciej Nowak. Mnie nie ma”.
W 2008 przez tygodnik „Polityka” uznany za najbardziej wpływową postać polskiego teatru. Laureat m.in. Nagrody Artystycznej Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego (1990) i Medalu Gloria Artis (2005).

Krzysztof Cicheński jest reżyserem teatralnym i operowym, dramaturgiem i twórcą angażującym się w liczne inicjatywy edukacyjne. Jego działalność artystyczna zrodziła się z połączenia badań naukowych, podejmowanych przede wszystkim na studiach doktoranckich w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM oraz praktyki scenicznej, realizowanej zarówno na scenach offowych, jak i profesjonalnych.

W latach 2005-2018 prowadził Teatr Automaton – niezależną grupę artystyczną, z którą wystawił dziesięć spektakli na podstawie własnych scenariuszy. Ostatni z nich, Nowa Wizja – ekskluzje, akty, sublimacje, powstał w 2017 roku w ramach rezydencji w Scenie Roboczej – Centrum Rezydencji Teatralnych w Poznaniu. Wcześniejsze realizacje prezentowane były podczas wielu poznańskich festiwali (Festiwal Wiosny, Międzynarodowy Festiwal „Maski”, Festiwal Stara Gazownia, ARTenalia w Starej Rzeźni).

W 2014 roku Cicheński zadebiutował w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu jako reżyser operowy kameralnym spektaklem The Angel of the Odd B. Coliego. Następnie wyreżyserował między innymi Pagliacci R. Leoncavalla w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Ariodante G. F. Händla w Warszawskiej Operze Kameralnej, Zemsta nietoperza J. Straussa (syna) w Poznaniu i Klothó – the thread of the tales M. Koseckiej w Rijece w Chorwacji. Realizacje te prezentowane były na festiwalach w Budapeszcie, Zagrzebiu i Wiedniu, ostatnią z nich transmitowała na żywo telewizja Arte.

W ramach współpracy z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu Cicheński prowadzi dyskusje z publicznością po spektaklach dla młodzieży, obejmuje merytoryczną i reżyserską opieką przedstawienia przygotowywane przez licealistów, reżyseruje czytania nowych sztuk. W latach 2011-2014 twórca prowadził teoretyczne i praktyczne zajęcia na Wiedzy o Teatrze (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), obecnie współpracuje jako wykładowca z Wydziałem Architektury Wnętrz i Scenografii (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu) oraz Wydziałem Wokalno-Aktorskim (Akademia Muzyczna w Poznaniu).

– info. Teatr Wielki w Poznaniu.

2 myśli nt. „Ile jest teatru w operze i co z tego wynika? Spotkanie z Maciejem Nowakiem oraz Krzysztofem Cicheńskim”

  1. W trakcie poszukiwania w sieci potrzebnych informacji trafiłam na ten artykuł. Wielu osobom wydaje się, że posiadają odpowiednią wiedzę na ten temat, ale z przykrością stwierdzam, że tak nie jest. Stąd też moje miłe zaskoczenie. Po prostu super. Niewątpliwie będę rekomendował to miejsce i regularnie tu zaglądał aby poczytać nowe rzeczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *