Jak zmniejszyć korki na Starołęce i przyśpieszyć dojazd do miasta? Potrzebny jest tunel lub wiadukt. Radni wzięli sprawy w swoje ręce.

Korki na Starołęce w okolicy przejazdu kolejowego to już krajobraz, który codziennie obserwują okoliczni mieszkańcy. – Nasi mieszkańcy tracą na dojazd do miasta Poznania codziennie półtorej godziny, stojąc w korkach. Najpierw muszą pokonać przejazd kolejowy, który zamyka się co 10 minut, później pokonać tory tramwajowe i znów tutaj czekać na światłach, bo tramwaj ma pierwszeństwo. Przejeżdża tu sześć linii. Korki ą non stop od przejazdy kolejowego do ronda Starołęka. – mówi Bogdan Nowak, przewodniczący Rady Osiedla Starołęka-Minikowo-Marlewo.

Mieszkańcy i radni od wielu lat starają się o przebudowę ciągu komunikacyjnego w tym rejonie. Zrobili własnie kolejny krok w strawie. 5 listopada Rada Osiedla Starołęka-Minikowo-Marlewo i Rada Osiedla Głuszyna podjęły uchwałę w sprawie wniosku do prezydenta miasta o budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego Starołęka. Chodzi głównie o to, by rozładować korki w ciągu ulicy Starołęckiej. Radni uważają, że to jest ostatni i najlepszy moment na wykonanie bezkolizyjnego przejazdu w rejonie torów kolejowych. – Wpływa na to aktualnie kilka czynników. Trwają negocjacje w zakresie pozyskania środków z Unii Europejskiej, kolej chce by przebiegały tutaj tak zwane Koleje Dużych Prędkości, a naszym włodarzom marzy się stworzenie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. – dodaje Bogdan Nowak.

Radni obawiają się, że w rejonie przejazdu kolejowego od września 2020 może dodatkowo korkować się jeszcze bardziej ze względu na zaplanowaną przebudowę wiaduktu w ciągu ulicy Gołężyckiej. Kierowcy korzystając z niego omijają korki na ulicy Starołęckiej. – Jeżeli tam będzie zamknięte jeszcze, to takie osiedle jak Starołęka jest odcięte od Poznania. Nie wyobrażamy sobie takiej sytuacji – dodaje radny.

Z pytaniem o możliwości wybudowania tunelu lub wiaduktu w rejonie przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Starołeckiej zwróciliśmy się do miasta. W Zarządzie Dróg Miejskich ten temat jest aktualnie opracowywany. – Na zlecenie ZDM obecnie wykonywane jest studium wykonalności dla bezkolizyjnego przejazdu przez tory kolejowe w ciągu ulicy Starołeckiej. Ten dokument powinien być gotowy do końca roku. Pozwoli on oszacować koszty i rozwiązania techniczne, które w tym rejonie byłyby optymalne – mówi Agata Kaniewska, rzecznik prasowy ZDM.

Radni w ramach tego przedsięwzięcia chcieliby wykonać także zintegrowany węzeł przesiadkowy, który połączyłby pętlę autobusową i tramwajową zlokalizowaną na ulicy Starołęckiej za i przed przejazdem, co ułatwiłoby przesiadki drzwi w drzwi. Sprawie będziemy się przyglądać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *