Poduszki berlińskie na ul. Piłsudskiego, 23.08.2017

Progi wyspowe czyli tzw. „poduszki berlińskie” na ulicy Piłsudskiego zostają. Miejski Inżynier Ruchu jest zdania, iż pozytywnie wpływają one na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w tym rejonie. Ma być ich jeszcze więcej.

Miejski Inżynier Ruchu twierdzi, że uczestnicy ruchu na przejściu dla pieszych i przejeździe rowerowym są po zamontowaniu pod koniec lipca ubiegłego roku poduszek są bezpieczniejsi. Z obserwacji w różnych porach roku i warunkach pogodowych wynika, że zadanie to poduszki spełniają zgodnie z oczekiwaniami, zwłaszcza po uzupełnieniu ich w sierpniu br. o ograniczniki U-24, które zniechęcają do niezgodnych z przepisami zmian toru jazdy i zdarzających się wcześniej niebezpiecznych prób omijania poduszek przez część aut. – informuje Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.

Kierowcom takie rozwiązanie nie podobało się od początku. Przeciwni byli także radni z Samorządu Pomocniczego „Żegrze”, którzy przeprowadzili ankietę z mieszkańcami na ten temat. Zdecydowana większość ankietowanych była przeciwna. Urzędnicy twierdzą, że opinia ta powoli się zmienia. – Z prowadzonych obserwacji wynika, iż zdecydowana większość uczestników ruchu dostosowuje swoje zachowania do obecnej organizacji ruchu, a z komentarzy mieszkańców i radnych osiedlowych można wnosić, iż część krytyków przekonuje się do zastosowanego rozwiązania. Progi wyspowe są zgodnym z przepisami, typowym rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo ruchu na ulicach zbliżonych do ul. Piłsudskiego i stosowane są coraz powszechniej zarówno w innych miastach, jak i w Poznaniu – ostatnio np. na ul. Boranta i Jesionowej. – informuje Miejski Inżynier Ruchu, który jednocześnie zapewnia, że inne rozwiązania nie byłyby ani tak skuteczne, jak poduszki berlińskie, ani tak tanie. – Z uwagi na powyższe kwestie oraz zasadniczo pozytywne doświadczenia z funkcjonowania poduszek, nie przewiduje się zmian obecnej organizacji ruchu na ul. Piłsudskiego – zwłaszcza, że po planowanym wkrótce oddaniu w całości do użytku estakady katowickiej można spodziewać się zmniejszenia ruchu na tej ulicy. – dodaje Łukasz Dondajewski.

Progi wyspowe mają pojawić się także w innych miejscach na Ratajach, Żegrzu i Chartowie w ramach projektu „Bezpieczna droga do szkoły – Urbanator dla Rataj” zgłoszonego do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2017. – „Bezpieczna droga do szkoły…” ma na celu przywrócić poczucie bezpieczeństwa opiekunów dzieci uczęszczających do szkół. – czytamy w opisie projektu na stronie internetowej Urzędu Miasta Poznania. Gdzie mają być zastosowane progi ?:

Ul. Inflancka:
– 2 pary progów wyspowych między Wiatraczną i Piaśnicką możliwie blisko po obu stronach przejścia dla pieszych.
– 4 pary progów wyspowych: progi wyspowe między przejściami dla pieszych na wysokości przystanków ZTM Os. Tysiąclecia, między przejściami dla pieszych przy wyjeździe spod Os. Lecha 43 i przystanku ZTM Os. Lecha, po obu stronach przejścia dla pieszych przy zachodnim wejściu na przystanek ZTM Piaśnicka/Rynek
– 3 pary progów wyspowych: progi wyspowe po południowej stronie przejścia dla pieszych na wysokości Zespołu Szkół nr 1 i Armii Krajowej 131, między przejściem dla pieszych na wysokości Zespołu Szkół nr 1 i Armii Krajowej 131 oraz Pawią, między Pawią i Redarowską.

Ul. Kurlandzka:
– 4 pary progów wyspowych: po południowo-zachodniej stronie Piaśnickiej, północnej stronie przejścia przy przystankach ZTM Os. Rusa, po wschodniej stronie skrzyżowania z Zodiakową, między Chartowo i Bliźniąt.

– 2 pary progów wyspowych: progi wyspowe z wyspami dzielącymi zwężającymi przejazd do 2×3 m po wschodniej stronie przystanku ZTM Os. Orła Białego, po wschodniej stronie skrzyżowania z Dziadoszańską, po południowej stronie przejścia dla pieszych prowadzącego do przystanku ZTM Ślężańska w stronę centrum

ul. Piłsudskiego:

-4 pary progów wyspowych: w stronę Inflanckiej po wschodniej stronie przejścia dla pieszych łączącego Os. Jagiellońskie 55 i sklepy przy Piłsudskiego 14 oraz po stronie zachodniej przejścia dla pieszych łączącego Piłsudskiego 20 i Szkołę Podstawową nr 19 (vis a vis Dolskiej); w stronę Zamenhofa po wschodniej stronie przejścia dla pieszych łączącego Piłsudskiego 20 i Szkołę Podstawową nr 19 oraz po wschodniej stronie przejścia dla pieszych
łączącego Os. Jagiellońskie 55 i sklepy przy Piłsudskiego 14.

Pomysł jest w trakcie projektowania, inwestycja zostanie najprawdopodobniej zrealizowana w przyszłym roku. Zakłada budowę nie tylko poduszek berlińskich, ale także przebudowę szeregu skrzyżowań w okolicy placówek oświatowych w naszej dzielnicy. Szczegóły tutaj.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *